Duitsland behoort inmiddels tot de drie grootste afzetmarkten voor Quooker wereldwijd. Een opvallende prestatie, aangezien Duitse consumenten traditioneel minder snel nieuwe keukeninnovaties omarmen. Landenmanager Daniel Hörnes, sinds 2013 verantwoordelijk voor de Duitse markt, blikt terug op een succesvolle maar uitdagende opbouw.
Van onbekend naar onmisbaar
Toen Daniel Hörnes zijn functie bij Quooker begon, kende vrijwel niemand in Duitsland het merk of de kokendwaterkraan. “De Duitse consument is van nature terughoudend. Men kijkt liever eerst de kat uit de boom, zeker bij technologische vernieuwingen in de keuken,” vertelt hij. Toch zijn inmiddels meer dan 200.000 Duitse huishoudens overtuigd van het gemak van een Quooker-systeem.
‘This is not just a tap’
De doorbraak kwam dankzij een heldere strategie gericht op keukendealers. “We zagen dat Duitse consumenten relatief weinig uitgeven aan een nieuwe keuken, en dat de kraan vaak pas als allerlaatste wordt gekozen – zelfs ná het afvalsysteem,” legt Hörnes uit. “Daarom riepen we tegen dealers: this is not just a tap. De Quooker verdient een plek op het lijstje van essentiële keukenapparatuur, net als de stoomoven of de kookveldafzuiging.”
Innovatie én duurzaamheid als troef
De introductie van de Quooker CUBE, waarmee ook gekoeld en bruisend water uit de kraan komt, bleek een schot in de roos. Duitsers zijn grootverbruikers van bruiswater: alleen al vorig jaar werd er met de CUBE ruim 31 miljoen liter getapt. “Dat betekent ook 31 miljoen minder plastic flessen,” aldus Hörnes. “Een duurzaam voordeel dat perfect aansluit bij de waarden van de Duitse consument.”
Ook de Quooker Flex – met uittrekbare slang – vond zijn oorsprong in Duitsland. “Duitse huishoudens zijn gewend aan die functionaliteit. Inmiddels is 71% van de verkochte systemen in Duitsland een Flex.”
Klaar voor de toekomst
Met een team van negentig medewerkers mikt Hörnes op een verdere groei van 50% in de komende vijf jaar. “De markt is uitdagend, met nasleep van corona, inflatie en prijsdruk in de bouwsector. Maar juist die dynamiek houdt me scherp. Flexibiliteit en snel schakelen zijn essentieel bij Quooker – en in de Duitse markt.”
Kijk voor meer informatie op de website van Quooker.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.