In deze rubriek laat Uw Keukenprof professionals uit de keukenbranche aan het woord over hun visie, ervaringen en ambities. Aart de Bruin deelt hoe hij kijkt naar leiderschap, duurzaamheid, vakmanschap en het opleiden van de volgende generatie. Een persoonlijke en doordachte inkijk in de drijfveren achter een groeiende organisatie.
1. Kunt u kort uw huidige rol en verantwoordelijkheden binnen uw organisatie beschrijven?
Als algemeen directeur van DB keukens ben ik verantwoordelijk voor visie & beleid. Binnen het directieteam neem ik marketing en commercie voor mijn rekening.
2. Hoe bent u in de keukenbranche terechtgekomen, en wat motiveert u in deze sector?
Bijna 35 jaar startte mijn zwager Arjan van Dijke, Ardi keukens in Sint Annaland, Zeeland. Enkele jaren later vroeg hij mij om samen in onze regio, de Veluwe een soortgelijke keukenzaak te starten. Zo ontstond Arma keukens Nunspeet. Deze twee keukenzaken zijn de basis geweest van onze huidige organisatie DB keukens, bestaande uit 8 regionale vestigingen en ruim 300 medewerkers. Onze kracht ligt in het op een persoonlijke wijze ontzorgen van de consument van A tot Z, met eigen mensen.
Het bijzonder mooie binnen de keukenbranche is dat je er veel onderscheidend vermogen in kwijt kan; Het is een samengesteld product zodat behoeftebepaling, ontwerp en advies een belangrijke rol spelen. Daarnaast is de keukenmarkt een competitieve markt, dus volop dynamiek en uitdaging in commercie. Last but not least; een keuken is een complex product met de nodige uitdagingen in het realisatietraject. Al met al een prachtige combinatie van commercie, techniek, vakmanschap en procesbeheersing waarbij juist de mensen, de medewerkers in de branche hét verschil kunnen maken. Al deze ingrediënten maken het blijvend boeiend.
3. Welke trends en ontwikkelingen ziet u momenteel in de keukenbranche, en hoe speelt uw organisatie hierop in?
Toenemende online oriëntatie. De consument is steeds beter in staat om zichzelf vooraf te oriënteren en te laten informeren, waarbij AI-toepassingen een steeds belangrijkere rol gaan vervullen. Die ontwikkelingen vragen iets van onze online activiteiten én van onze fysieke showrooms, inclusief, of juist de showroommedewerkers. Een gemiddelde consument bezoekt minder showrooms, maar is daarmee wel gerichter. Betekend ook dat het showroombezoek écht iets moet toevoegen op hetgeen waar men online allemaal al kennis van heeft genomen. Ook daar kan elke keukenondernemer het verschil maken, maximaal toegespitst op de doelgroep.
4. Hoe belangrijk is duurzaamheid in uw bedrijfsvoering? Welke stappen onderneemt u op dit vlak?
Duurzaam ondernemen, in de breedste zin van het woord, is ook vanuit onze christelijke levensovertuiging een opdracht. Goed rentmeesterschap. Wat ons betreft begint MVO met oprecht goed zorgen voor elkaar. Goed werkgeverschap en recht doen aan het vertrouwen en de investeringen die consumenten bij ons neerleggen. In het gebruik van energie en materialen maken we als een goede trendvolger maximaal gebruik van de (besparings-) mogelijkheden die er zijn. We willen absoluut voldoen aan de eisen/wetten die gesteld worden en bijdragen aan een duurzamere wereld. Tegelijk zijn we ook nuchter en is onze eerste verantwoordelijkheid een gezonde organisatie bewaken zodat we duurzaam kunnen blijven ondernemen.
5. Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen in de huidige markt, en hoe gaat u hiermee om?
De beschikbaarheid van mensen die uit het juiste spaanplaat zijn gesneden. Om eerder genoemde redenen kunnen juist in de keukenbranche medewerkers écht iets toevoegen voor de consument. Daarvoor is passie en drive nodig. Dat lijkt schaars te worden, alhoewel ook daarin blijft gelden “een organisatie krijgt de medewerkers die het verdient” Motivatie is echt wel latent aanwezig, maar met alles wat op onze jonge mensen afkomt, vraagt het meer persoonlijke aandacht en vooral leiderschap om het naar boven te halen.
6. Hoe zorgt u ervoor dat uw producten of diensten aansluiten bij de veranderende behoeften van de consument?
Met elkaar de oortjes en oogjes openhouden. Eigen koers blijven varen, niet met alle winden mee waaien en tegelijk goed naar de doelgroep blijven luisteren. Als een team goed in elkaar zit, blijven nieuwe ideeën, kansen en bedreigingen als vanzelf naar boven borrelen.
7. Kunt u een project of product noemen waar u bijzonder trots op bent?
Om de vijver van potentiële keukenmonteurs te vergroten, heb ik in 2017 het initiatief genomen om een erkende MBO opleiding keukenmonteur op te zetten. Daarmee kan aan VMBO-jongeren een BBL werken-leren traject aangeboden worden. Samen met het Hoornbeeck College, INretail en steun van een aantal branchepartners hebben we dit in een paar jaar voor elkaar gekregen en draait de opleiding inmiddels op meerdere ROC’s.
8. Hoe zet uw organisatie zich in om jonge talenten of starters enthousiast te maken voor het vak én actief te betrekken bij het werkproces?
Betrokkenheid vraagt menselijk investeren. Enthousiast maken voor het vak is één, maar misschien wel belangrijker is betrokken maken bij en enthousiast maken voor de organisatie(doelen). Dat begint met de informatie en selectie aan de poort. Wie zijn we en waar gaan we voor!? Maar ook een onboarding programma, inclusief een introductiedag met directieleden.
Jaren geleden hebben wij ons DB vakcollege opgezet. Op de bovenverdieping van onze centrale vestiging in Utrecht kunnen we zij-instromers opleiden tot verkoper, keukenmonteur of backoffice medewerker. Bestaande medewerkers kunnen we daar bijscholen en het perspectief van doorontwikkeling bieden. Het valt of staat uiteindelijk met de opvolging op de vloer; met authentiek leiderschap mensen boeien en binden!
9. Wat heeft de nieuwe generatie keukenprofessionals volgens u nodig om te groeien én geboeid te blijven? Hoe speelt u daarop in binnen uw bedrijf?
Gepassioneerde voorbeelden! Onderzoeken wijzen uit -en het is ook onze ervaring- dat waardering, zingeving en perspectief de belangrijkste motivatoren zijn. Dan komen we opnieuw uit bij authentiek leiderschap op de vloer. En natuurlijk moeten arbeidsvoorwaarden kloppen, waarbij de nieuwe generatie meer aandacht vraagt voor de work-live balans. Dat is best wel eens zoeken met elkaar, waarbij we ook niet te bang moeten zijn om heldere kaders te stellen en daarmee onze jonge mensen beschermen om door te schieten. Het is allemaal leuk en prachtig, maar hoe duurzaam is steeds minder werken? Wij moeten ze er ook van bewust maken dat elke maand een mooi bedrag gestort krijgen, niet vrijblijvend is. Verantwoording nemen hoort bij het leven.
10. Deze vraag is afkomstig van Nathalie Bakker (Der Kreis), die het stokje aan u heeft doorgegeven:
“Hoe zorgen we er samen voor dat zelfstandige ondernemers in de keuken- en sanitairbranche hun unieke kracht behouden en tegelijkertijd klaar zijn voor de technologie van de toekomst?”
In de basis hoeven wij daar niet voor te zorgen. Ondernemers die weten wat hun unieke kracht is, zullen dat zelf, met vallen en opstaan, blijven ontwikkelen. Natuurlijk kunnen inkoopgroepen en een brancheorganisatie waardevol bijdragen door complexe zaken te faciliteren, schaalvoordelen te organiseren en als kenniscentrum te fungeren, maar ondernemerschap moet echt uit de onderneming zelf komen. Zelfstandigen die blijven doen wat ze altijd deden, zullen uiteindelijk niet meer krijgen wat ze kregen….De economische wetten zijn hard, maar daarmee ook zelfreinigend.
11. Aan wie zou u het stokje willen doorgeven? En welke vraag zou u die collega willen stellen?
Aan Jos Donia van Qasa. “Hoe weet een consument in het doolhof van klantreviews nog wat wel en niet betrouwbaar is? Wordt het niet tijd voor een autoriteit/keurmerk die betrouwbaarheid waarborgt?”
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.