De Hettich groep, één van de grootste producenten van meubelbeslag wereldwijd met zijn hoofdvestiging in het Duitse Kirchlengern, behaalde in 2021 een omzet van circa 1,35 miljard euro. Dat is een stijging van meer dan 26 procent ten opzichte van vorig boekjaar. Het exportaandeel bedroeg 74 procent. 79 miljoen euro heeft Hettich wereldwijd geïnvesteerd in nieuwe producten, gebouwen en machines. Hettich heeft verspreid over de hele wereld actueel meer dan 7.400 mensen in dienst, waarvan iets meer dan 3.700 in Duitsland.
De Hettich groep heeft het jaar 2021 succesvol afgesloten. De opleving van de vraag op de meubelmarkt, die in de tweede helft van 2020 was begonnen, heeft zich in 2021 voortgezet. Ook in het tweede jaar van de pandemie stond het thema 'mooier wonen en inrichten' hoog op de agenda van de consumenten wereldwijd. Veel mensen hebben in 2021 in hun eigen huis geïnvesteerd. „Wij hebben geprobeerd om samen met onze partners zoveel mogelijk consumenten nieuwe, fraaie interieuroplossingen te bieden“, aldus Jana Schönfeld, directeur van de Hettich Holding. Uitermate populair onder de nieuwe aankopen waren keukens, banken en meubels voor het thuiskantoor. Naast nieuwe meubels waren ook doe-het-zelf-projecten erg in trek. Hettich ondersteunde deze trend met zijn oplossingen voor de Do-It-Yourself-branche.
Grote uitdagingen door gestegen vraag
Zoals de gehele markt stond ook de Hettich groep in 2021 voor grote uitdagingen. „Soms ontbraken grondstoffen, waren de toeleveringsketens verstoord of de capaciteiten uitgeput“, legt Sascha Groß uit, directeur van de Hettich Holding. Er waren steeds weer tijdelijke onderbrekingen in de toeleveringsketens. Redenen hiervoor waren bijvoorbeeld de sneeuwchaos op de thuisbasis van Hettich in Oost-Westfalen, de dwars liggende Ever Given in het Suez-kanaal en de plaatselijke lockdowns in meerdere landen. Begin 2021 had bovendien de onherstelbare beschadiging van de eigen galvanische installaties in Berlijn een enorme impact op het bedrijf.
Daar kwamen de soms explosief gestegen kosten voor grondstoffen en logistiek nog eens bij. Inmiddels komen daar ook de steeds verder stijgende energieprijzen bij. „Onze klanten hadden graag nog meer bij ons willen bestellen. Het was voor ons belangrijk om in deze uitdagende tijden altijd een betrouwbare en transparante partner te blijven“, aldus Sascha Groß. De afgelopen twee jaar hebben Hettich meer dan ooit geleerd om flexibel te zijn en zich steeds weer snel aan te passen aan gewijzigde randvoorwaarden. „Het complete Hettich-team levert wereldwijd geweldige prestaties. Wij zijn hier al onze collega's enorm dankbaar voor en wij zijn ook ontzettend trots,“ vult Jana Schönfeld aan.
Lees het hele artikel op de website van Hettich.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.