Keukenbranche laat omzetgroei zien volgens CBS-cijfers

De omzet in de keukenbranche beweegt mee met bredere ontwikkelingen in de detailhandel. Recente cijfers van het CBS geven inzicht in de groei binnen het segment waar keukenwinkels onder vallen.

De detailhandel heeft in april 4,2 procent meer omgezet dan in april 2024, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,7 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 5,2 procent en de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) met 2,5 procent. Online is 2,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in april. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,3 procent hoger dan in april 2024.

Omzet non-food ruim 5 procent hoger

De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in april 2025 met 5,2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,8 procent hoger dan een jaar eerder.

De kledingwinkels, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), de winkels in recreatieartikelen, de winkels in schoenen en lederwaren, de drogisterijen en de winkels in meubels en woninginrichting hebben in april meer omgezet dan in april 2024. Daarentegen hebben de winkels in consumentenelektronica in april minder omgezet.

Omzet food 2,5 procent hoger

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april 2,5 procent meer omzet behaald dan in april 2024. Het verkoopvolume was 2,4 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 1,8 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 7,7 procent hoger.

Online ruim 2 procent meer omgezet

De onlineomzet was in april 2,4 procent hoger dan in april 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7,0 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 4,0 procent lager.

De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in april 2025 hoger dan in april 2024. De onlineomzet van de winkels in consumentenelektronica en de winkels in de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

Bron: CBS



Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.