In februari van dit jaar hebben drogisterijen, kledingwinkels, winkels voor schoenen en lederwaren, recreatie-artikelen, meubels en woninginrichting en winkels voor consumentenelektronica en witgoed meer omzet behaald dan in februari 2022. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen, inclusief keukens en vloeren, minder omzet gegenereerd in dezelfde periode.
De detailhandel heeft in februari 8,5 procent meer omgezet dan in februari 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,9 procent lager. De omzet van de non-foodsector groeide met 5,3 procent en de omzet van de foodsector met 10,5 procent. Online is 6,0 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van de non-foodwinkels groeide in februari 2023 met 5,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,3 procent lager dan een jaar eerder.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 10,5 procent meer omzet behaald dan in februari 2022. Het verkoopvolume was 4,2 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 11,9 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 0,6 procent hoger.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Doordat februari precies 4 kalenderweken telt, is de ongecorrigeerde omzet van de detailhandel nagenoeg gelijk aan de koopdaggecorrigeerde omzet.
Bron: CBS
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.