KGOM helpt showrooms succesvol te maken met online marketing. Zij geloven dat fysieke showrooms met prachtige en unieke producten zullen blijven bestaan, ondanks de digitalisering. Zij geloven ook dat we digitalisering moeten omarmen. De zoektocht van consumenten start tegenwoordig altijd online. Online marketing is een noodzakelijk middel om je doelgroep te bereiken. Met het blog 'Conversie verhogen in je winkel' geeft KGOM je een aantal tips voor een betere showroombeleving van jouw klant, met als doel omzetverhoging!
Conversie verhogen in je winkel
Als de bezoekers eenmaal in je showroom zijn, wil je dat ze ook een aankoop doen in je showroom. Hoe krijg je dat voor elkaar? Met een conversie wordt het aantal bezoekers bedoeld dat overgaat tot een transactie. Een transactie kan bijvoorbeeld de aankoop van een badkamer zijn. Hoe zorg je er nu voor dat je de conversie in jouw winkel verhoogt?
1. Op welke manier creëer je een betere showroombeleving?
De beleving in je showroom is erg belangrijk. De klant moet een goed gevoel hebben bij het bezoeken van jouw showroom. Maar hoe creëer je nu een goede winkelbeleving? Als je goed nadenkt over een goede beleving, en nagaat wat je zelf belangrijk vindt, kun je een positieve beleving toevoegen aan de ervaring van klanten in jouw showroom. Enkele tips:
- Zorg ervoor dat de inrichting van je showroom uniek is: klanten moeten niet het idee hebben dat ze bij de concurrent zijn of bij een showroom uit een hele andere branche.
- De uitstraling van jouw showroom moet passen bij de doelgroep: heb je bijvoorbeeld alleen maar luxe keukens in het hogere segment, zorg er dan ook voor dat je showroom luxe uitstraalt.
- Prikkel de zintuigen van je potentiële klant: zorg ervoor dat het prettig ruikt in de showroom.
2. Wat is belangrijk bij de inrichting van jouw showroom?
Om de conversie in je winkel te verhogen dient de inrichting van jouw showroom de klanten aan te spreken en te enthousiasmeren. De inrichting is van belang om een goede indruk achter te laten. Wanneer een showroom mooi en overzichtelijk is ingericht, laat dat direct een goede indruk achter bij jouw klanten. De volgende tips kunnen je op weg helpen om jouw showroom goed in te richten:
- Inspiratie: voordat je begint met het inrichten van jouw showroom is het verstandig om inspiratie op te doen. Kijk wat jij mooi vindt en wat je denkt wat jouw klanten zal aanspreken.
- De ruimte indelen: voordat je jouw showroom goed kan gaan inrichten is het erg belangrijk dat je nadenkt over de indeling van de ruimte. Waar zet je alles neer? Welke producten worden meteen zichtbaar in de showroom? De oppervlakte van de showroom kan een verschil maken hoe het goed ingericht moet worden. De ruimte moet niet te vol en niet te leeg zijn. Bij een te volle showroom is het niet meer overzichtelijk en kunnen mensen niet goed bewegen.
- Licht: licht in een showroom is erg belangrijk. Wanneer het licht te fel is of een verkeerde kleur heeft kan dat de ervaring bij de klanten verpesten. Denk dus goed na over het lichtgebruik in jouw showroom.
- Laat producten zien: het doel van een showroom is om een aantal producten te laten zien zodat klanten direct een indruk krijgen van het assortiment. Je wilt natuurlijk mooie producten laten zien, zodat klanten een goede indruk krijgen. Zorg ervoor dat populaire of unieke producten in jouw showroom te vinden zijn.
- Zorg dat klanten makkelijk hun eigen weg kunnen vinden: klanten vinden het fijn om zichzelf in alle rust te kunnen oriënteren. Kies voor een inrichting die dit mogelijk maakt. Zorg ook voor een duidelijke plattegrond, zodat alle producten makkelijk te vinden zijn!
- Geef de klant voldoende aandacht: niemand bezoekt zomaar een showroom. Een klant die bijvoorbeeld op een vrije dag een keer de showroom komt bekijken heeft over een jaar misschien jouw product nodig. Een prettig bezoek aan jouw showroom kan hem of haar dan net over de streep trekken om volgend jaar terug te komen.
- Creëer beleving: zorg voor een goede sfeer. Laat klanten de sfeer die ze graag thuis willen hebben ervaren in de showroom. Zo kunnen klanten zich goed voorstellen hoe de producten in hun eigen huis eruit gaan zien.
- Denk na over de looproute in jouw showroom: houd rekening met de inrichting van de producten, waar zet je alles neer?
- Kleurgebruik: zorg ervoor dat de kleuren in je showroom overeenkomen met je huisstijl of logo. Zorg er daarnaast voor dat je niet heel veel verschillende felle kleuren gebruikt, dit kan onrust veroorzaken bij de klant.
- Zorg voor een zitgedeelte voor de klant: zorg ervoor dat klant rustig kan zitten in je showroom, om met jou of met zijn of haar partner te kunnen overleggen.
3. Hoe win je het vertrouwen van potentiële klanten?
Om de conversie in jouw winkel te verhogen moet je vertrouwen winnen. Maar hoe creëer je nu vertrouwen bij potentiële klanten?
- Laat mensen echt weten welke meerwaarde jij aanbiedt ten opzichte van concurrenten. Wanneer ze deze meerwaarde weten kunnen ze voor jou kiezen.
- Laat duidelijk zien dat je kennis hebt van de producten die je verkoopt. Als je geen vragen kan beantwoorden van klanten is dit niet goed.
- Mensen hebben altijd bepaalde verwachtingen. Probeer deze verwachtingen te overtreffen, zodat ze positief verrast worden.
- Reviews spelen een belangrijke rol in de overweging van een potentiële klant. Als je positieve reviews hebt zullen potentiële klanten sneller naar jouw winkel komen dan wanneer je negatieve reviews hebt.
4. Tips om de omzet van jouw showroom te verhogen
- Maak gebruik van categorieën. Het helpt klanten om makkelijker keuzes te maken.
- Zet dezelfde merken bij elkaar, zo krijgen mensen een duidelijk overzicht.
- Producten die veel winst opleveren kun je beter rechts in de showroom zetten. Uit onderzoek is gebleken dat mensen meer rechts georiënteerd zijn.
- Geef de klant de ruimte. Klanten willen rustig zelf kijken zonder iedere keer gestoord te worden door personeel of andere klanten.
- Sta open voor klanten. Heb een open houding en laat klanten duidelijk weten als ze vragen hebben, dat ze naar je toe kunnen komen.
- Laat zien dat je kennis van de producten hebt.
- Zorg, wanneer mogelijk, voor korte levertijden. Klanten willen niet altijd niet weken wachten op hun producten, zorg er dus voor dat je een redelijk snelle levertijd hebt, zodat klanten niet naar concurrenten gaan.
5. Hoe zorg je ervoor dat klanten meer producten in jouw showroom kopen?
Als je een badkamershowroom hebt, wil je uiteraard graag badkamers verkopen. Het liefst een volledige badkamer. Zorg er dus voor dat je verschillende soorten producten rondom je badkamer in je showroom, zodat klanten kunnen kiezen. Niet iedereen vindt dezelfde specifieke kraan mooi op een badkamermeubel.
Daarnaast kun je natuurlijk doen aan cross-selling. Iemand koopt een nieuwe badkamer, maar misschien heeft deze persoon ook wel nieuwe handdoeken, washandjes, een badkamermat of wasmand nodig. Zorg ervoor dat je dit ook aanbiedt aan je klanten. Misschien wel met een mooie korting. Zo kopen ze toch meer producten bij jou dan dat ze van plan waren.
Dit kan je natuurlijk ook bij een keukenshowroom doen. Bied bijvoorbeeld onderzetters, pannen en en bestek aan. Bij een beddenwinkel kun je bijvoorbeeld extra beddengoed of kussens aanbieden.
6. Conclusie
Een hogere conversie in je winkel is afhankelijk van diverse aspecten. Zo is de beleving in je showroom erg belangrijk. Met een goed geregisseerde beleving kan wel degelijk een positieve beleving worden toegevoegd. Om te zorgen dat potentiële klanten overgaan tot een aankoop dient de inrichting van jouw showroom de klanten aan te spreken. Een showroom wordt gezien als het visitekaartje van een winkel. Wanneer een showroom mooi is ingericht en schoon is, laat dat direct een goede indruk achter bij klanten.
Kijk voor meer informatie op de website van KGOM.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.