Iemands mening kan de keuze van een ander maken of kraken. Reviews spelen een belangrijke rol in de overweging van een potentiële klant, maar welke rol precies?
Waarom zijn reviews belangrijk voor jouw showroom?
Het is eigenlijk de basis van online marketing: zorg ervoor dat je wordt gevonden en zorg ervoor dat je wordt gekozen. Door middel van allerlei strategieën en aanpakken kan je de klant tijdens deze twee belangrijke momenten bemoedigen. Veel van deze momenten kan je intern oppakken. De kwaliteit van service, de kwaliteit van het product, de kwaliteit van de website en andere marketingkanalen. Maar, er is een onderdeel van online marketing wat een extern karakter heeft, namelijk reviews. Een review, de mening van een klant, kan op verschillende platformen worden geschreven, denk aan Google Mijn Bedrijf of Facebook. Deze kunnen je opbouwen, maar ook flink neerhalen. Maar wat voor rolt speelt een review in jouw online marketing?
Wat betreft fysieke winkels zijn er een aantal interessante cijfers over reviews van lokale bedrijven:
- 90% van de kopers leest eerst online reviews voordat ze de winkel bezoeken
- 72% van de kopers zegt dat positieve reviews ervoor zorgen dat ze een bedrijf meer kunnen vertrouwen
- 97% van de kopers leest reacties van het bedrijf op een review
De verschillende rollen van reviews
Een review is meer dan een stuk tekst over jouw showroom. Het is een klantverhaal, een beleving en is van waarde voor jouw zaak. Maar wat is een review nog meer?
Een impressie in één oogopslag
Of het nu sterren of cirkels zijn, de meeste pictogrammen worden getoond in een schaal van 1 tot 5 punten. Dit beoordelingssysteem is in een ieder van ons diepgeworteld. Dusdanig dat we met in één oogopslag kunnen beoordelen of iets slecht, middelmatig of goed is. Google Mijn Bedrijf toont de gemiddelde beoordeling door middel van een 5-sterrensysteem. Daarnaast is er sprake van een correlatie tussen de beoordelingen en de ranking van jouw showroom in de local pack. Daarom is het voor lokale bedrijven absoluut noodzakelijk om lage beoordelingen te zien als de serieuze belemmering voor groei.
Het bedrijfsverhaal wat jouw klanten voor en over jou schrijven
Wanneer klanten reviews schrijven, doen ze dat met een overtuiging en een ervaring. Zij willen namelijk, al dan niet gestimuleerd, graag aan anderen laten zien wat ze hebben meegemaakt. Heb je wel eens de reviews doorgenomen die zijn geschreven over jouw showroom? Het is hierbij belangrijk dat je bepaalde thema’s herkent. Schrijven mensen bijvoorbeeld veel negatieve berichten over de levertijd, de kwaliteit van jouw producten of over het gedrag van jouw medewerkers? Dan zijn dat belangrijke signalen om zaken op orde te krijgen.
Wat de reviews ook zeggen: wanneer een potentiële klant in de reviews over jouw bedrijf duikt, scannen hun ogen alle verhalen over jouw bedrijf. Constante vermeldingen van een bepaald negatief probleem kunnen genoeg zijn om jouw showroom niet te bezoeken. Uit een enquête blijkt dat slechts 13% van de mensen een bedrijf zal kiezen dat een beoordeling van 1 à 2 sterren heeft gekregen. Wie kan het zich veroorloven om de overige 87% van de consumenten naar de concurrent te laten gaan?
Lees het hele blog op de website van KGOM.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.