Inflatie leek bijna tot het verleden te behoren, na een lange periode zonder noemenswaardige prijsstijgingen. Maar sinds enkele maanden is inflatie weer helemaal terug van weggeweest. In december 2021 was de inflatie in Nederland al 6,4% en in januari 2022 zelfs 7,6%: het hoogste cijfer sinds 45 jaar. Het einde van de stijgende inflatie is nog niet in zicht. Wat zijn de gevolgen hiervan? En meer specifiek, welke invloed heeft de inflatie op bedrijven met een showroom, zoals keuken-, meubel- en vloerenzaken?
Sterke stijging inflatie na jaren van rond de nul procent
De site van Europese Centrale Bank omschrijft het als volgt: 'Inflatie treedt op als er sprake is van een algemene stijging van de prijzen van goederen en diensten, niet alleen van individuele producten'. Anders gezegd koop je door inflatie voor hetzelfde bedrag minder, doordat de prijzen in het algemeen stijgen. De inflatie lag in Nederland en vrijwel heel Europa jarenlang rond de nul procent, maar stijgt de afgelopen maanden sterk.
Waarom stijgt de inflatie?
Dat we sinds kort weer te maken hebben met flinke inflatie heeft niet één oorzaak. Er zijn meerdere factoren die samen zorgen voor de algemene prijsstijgingen. We zetten ze op een rij:
Wat is de impact van inflatie voor bedrijven met een showroom?
De impact van inflatie is niet voor iedereen even groot. Kijken we naar de gevolgen van inflatie voor ondernemers met een showroom, dan zien we daar nogal wat uitdagingen. Op de eerste plaats krijg je net als veel andere ondernemers te maken met een lastige vraag: in hoeverre laat je de prijsstijgingen van leveranciers doorwerken in de consumentenprijzen?
Een bedrijf dat bijvoorbeeld meubels importeert uit China heeft te maken met inkoopprijzen die tientallen procenten zijn gestegen én met een enorme verhoging van de vrachttarieven. Daarnaast zijn er ook langere levertijden steeds vaker een uitdaging voor ondernemers met een showroom. Het is voor elke showroomeigenaar erg vervelend wanneer potentiële klanten razend enthousiast zijn over een product in je showroom, maar afhaken wanneer ze de lange levertijd horen.
Het is op dit moment niet te voorspellen hoelang de stijging van de inflatie doorzet. Al gaat het overgrote deel van de economen er vanuit dat de inflatie langer gaat duren, mogelijk zelfs meerdere jaren. Dit betekent dat ondernemers waarschijnlijk met de langetermijneffecten van inflatie zullen worden geconfronteerd:
- Klanten stellen grotere aankopen zoals een nieuwe vloer, keuken of meubels uit. Zeker zullen consumenten hun aankopen nog bewuster maken en kiezen voor die leverancier/ showroom die zich echt weet te onderscheiden.
- Spontane showroombezoeken worden minder. Consumenten zullen veel bewuster keuzes maken en veel meer informatie zoeken op internet.
Hoe ga je als ondernemer om met inflatie?
Waarschijnlijk houdt de sterke inflatie langere tijd aan. Dat leidt tot minder koopkracht en minder consumentenvertrouwen. Ondernemers met een showroom merken dat aan minder directe aanloop naar de showroom, meer bewuste klanten die zich online heel breed en diep hebben georiënteerd, vaker en hogere prijsstijgingen bij leveranciers en hogere rente van leningen bij banken.
Hoe ga je hier als ondernemer mee om? Elke onderneming is natuurlijk weer anders, maar misschien helpen de punten je op weg:
- Prijzen verhogen: veel ondernemers hebben angst om direct hun prijzen te verhogen. Vorig jaar zagen we dat veel ondernemers de enorme vervoers/ containerkosten niet durfden door te berekenen. Dit gaat direct ten koste van de marge en winst. Over het algemeen is het verstandig om hogere kosten direct door te voeren, ook over de bestaande voorraad. Doe je dit niet dan loop je het risico in een dubbele negatieve spiraal terecht te komen. Enerzijds krijg je minder klanten door de inflatie en anderzijds wordt de marge te klein om de algemene kosten te dekken.
- Acties bestaande klanten: Het is slim om al je bestaande klanten, ongeveer één maand voordat je de prijsverhoging doorvoert, op de hoogte te brengen van de aankomende prijsverhoging. Geef je loyale klanten nog de kans om de tegen de oude prijzen aan te schaffen. Dit heeft meerdere voordelen:
â—‹ Er wordt over "gepraat". Er is een reële kans dat een deel van deze loyale klanten met hun zoon of dochter naar de showroom komt.
â—‹ Vaak willen klanten nog wat extra's, zoals een schemerlamp, een regendouche of een Quooker kraan. Dit zijn producten met een relatief hoge marge en hebben daarmee een grote impact op de winst.
â—‹ Klanten voelen zich gecharmeerd, waardoor positieve naamsbekendheid van jouw showroom verder wordt versterkt.
- Organisatieverandering: kijk naar je onderneming is georganiseerd en of er mogelijkheden zijn om kosten te besparen. Kijk hierbij ook naar verzekeringen, abonnementen etc. Ga hierbij doordacht te werk, want al te rigoureus bezuinigen leidt op de langere termijn weer tot andere problemen. Een bekende valkuil is bijvoorbeeld om de marketingkosten volledig terug te schroeven. Juist ten tijde van inflatie willen consumenten zich beter oriënteren voordat ze naar je winkel gaan. Het kan wel heel verstandig zijn om je te richten op het laaghangend fruit. Maak ook de resultaten inzichtelijk. Het gaat in de marketing namelijk niet om het aantal bezoekers op je website, maar om het aantal bezoekers in je showroom.
- Investeringen: bij een aanhoudend hoge inflatie zijn ondernemers soms geneigd investeringen uit te stellen. Dat is logisch, want je realiseert dan op korte termijn een kostenverlaging. Kijk niet alleen naar de kosten. Kijk naar de terugverdientijd en de ROI, maar kijk ook wat het betekent als je de betreffende investering niet maakt (sunk costs). Is de winstprognose van je investering goed, bijvoorbeeld bij een verhuizing naar een betere bereikbare plek of een marketing die meetbaar meer klanten naar de showroom trekt, dan is het waarschijnlijk onverstandig deze investering uit te stellen.
- Financiën: een tip die eigenlijk altijd geldt, maar in tijden van inflatie nog meer: zorg dat de financiële kant van je onderneming op orde is. Heb je geld nodig en wil je bij je bank aankloppen voor een lening? In economisch mindere tijden, zoals een periode van inflatie, doen banken vaak moeilijker over leningen verstrekken. Houd daar rekening mee.
- Klanten: in hoeverre zijn je klanten recessiegevoelig? Zijn er mogelijkheden om meer omzet te behalen met bestaande klanten - bijvoorbeeld door cross-selling en upselling - als de aanwas van nieuwe klanten afneemt tijdens een langere inflatieperiode?
- Online zichtbaarheid: het aantal consumenten dat online start met de zoektocht naar een nieuwe aankoop groeit nog altijd. Dat geldt nog sterker in economische lastige tijden, zoals de huidige periode van stijgende inflatie. Goede online informatie, de klant begeleiden in zijncustomer journey, zichtbaarheid én vindbaarheid in alle online kanalen zijn nu echt essentieel. Vragen? Neem contact met ons op!
De missie van KGOM is om ondernemers met showrooms te helpen om meer klanten te krijgen in de showroom. Dit doen we door kansen en mogelijkheden van online marketing maximaal te benutten. Heb je vragen over dit artikel, of wil je graag meer informatie over onze dienstverlening? Neem contact op! Bel naar 085 208 21 00 of vul ons contactfomulierin we nemen binnen één werkdag contact met je op.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.