Schüller 2023: solide en stabiel

Schüller Möbelwerk KG uit Herrieden heeft een uitdagend jaar beleefd. Het bedrijf, zoals de rest van de keukenindustrie, ondervond hinder van verschillende geopolitieke en economische factoren die invloed hadden op de bedrijfsvoering, iets waar zij geen controle over hadden. Kijkend naar de bedrijfsresultaten van 2023, gelooft het management dat het, samen met zijn zaken- en handelspartners, goede keuzes heeft gemaakt, wat blijkt uit de positieve en stabiele uitkomsten.

Algemene marktontwikkelingen

Gedurende 2023 hebben de economische, politieke en sociale condities weinig tot geen verbetering laten zien. Een ontbrekende politieke richtlijn heeft zowel investeerders in de bouwsector als het consumentenvertrouwen negatief beïnvloed. Daarnaast hebben hoge rentestanden en stijgende inflatie in 2022 en 2023 een negatieve impact gehad op de keukenindustrie. De doelstelling om jaarlijks 400.000 nieuwe woningen in Duitsland te realiseren, blijkt voor de komende jaren onrealistisch. In 2023 werden slechts 270.000 huizen gebouwd, en de verwachting voor 2024 ligt nog lager, op ongeveer 225.000 woningen. Deze trends hebben invloed op alle schakels van de waardeketen en zullen ook in 2024 voelbaar zijn.

Resultaat van Schüller Möbelwerk KG

In het afgelopen boekjaar van 2023 had Schüller Möbelwerk KG een omzet van € 758,8 miljoen, een stijging van 0,7 % ten opzichte van 2022. In Duitsland zelf kon, ondanks een daling van -2,4 %, het marktaandeel verder worden uitgebreid. De groei was afkomstig uit de export. De internationale omzet van Schüller Möbelwerk KG steeg met 7,7 %, wat overeenkomt met € 248,3 miljoen. De tien belangrijkste internationale afzetmarkten zijn België, China, Frankrijk, Groot- Brittannië, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland. Schüller investeert in de voortdurende internationalisering van de onderneming, en gaat ook voor de toekomst uit van verdere groeimogelijkheden.

De collectie voor 2024 van het productmerk Schüller

Met de nieuwe Matera-collectie heeft de onderneming de tijdgeest gevangen: een assortiment fronten met aantrekkelijke, moderne kleuren, een fluweelmatte haptiek en gemakkelijk te onderhouden Anti-Fingerprint-oppervlakken op duurzame spaanplaten. Het 100 % recyclebare frontmateriaal komt voor 71 % uit de circulaire economie. Een ander succes waren de inbouwkasten met een breedte van 75 cm voor de nieuwe koel- en vriesapparaten van de witgoedsector. Ze waren in de showroomkeukens die sindsdien zijn gerealiseerd net zo populair als de optie om de framefronten te combineren met een greeploze look. In de top 10 van Schüller Keukens waren, naast de multifunctionele opzetkast, ook wel bekend als de ontbijtkast, het nieuwe kiezelgrijs als kleur voor korpussen, fronten en ombouwen, negen nieuwe grepen, vijf nieuwe werkbladdecors en talloze handige accessoires voor het paneelsysteem de grootste stijgers.

Services

Voor zijn handelspartners en hun marketingmedewerkers heeft Schüller Möbelwerk KG het afgelopen jaar een uitgebreid retailmarketingconcept uitgewerkt, dat naast klassieke media zoals een tijdschrift, digitale vProspekten en een nieuw videoconcept ook talloze oplossingen voor commerciële marketing omvat. De nadruk ligt op het vervaardigen van content. De geleverde services zijn ook een belangrijk aspect van de samenwerking met de detailhandel. De technische ordercontrole die gratis door Schüller via de planningssystemen wordt aangeboden, wordt door de detailhandel zeer gewaardeerd en inmiddels veelvuldig gebruikt. De planning die de handelspartner indient, wordt in realtime vergeleken met de testcriteria die door Schüller zijn opgeslagen. Eventuele fouten in de planning of bestelling worden gesignaleerd, vragen worden voorkomen en particuliere klanten krijgen direct duidelijkheid over hun bestelling. Er worden uitsluitend gegevens uitgewisseld tussen de detailhandel, de planningssoftware en Schüller. Inmiddels is de elektronische bestelprocedure EDI (Electronic Data Interchange) voor de directe overdracht van ordergegevens naar het informatiesysteem van de fabrikant standaard geworden. Alle betrokken partijen profiteren van procesoptimalisatie op het gebied van kwaliteit, snelheid en duidelijkheid. Het Extranet op de website van Schüller biedt ook steeds meer en betere mogelijkheden op het gebied van ordergegevens en levertijden, naast natuurlijk nieuws en het opleidingsaanbod.

Duurzaamheid

Schüller houdt zich al tientallen jaren bezig met duurzaamheid. 'De ecologie heeft de economie nodig, en de economie de ecologie,' is bij ons een bekende uitspraak. „Onderweg. Onze verantwoordelijkheid. Onze toekomst!" was het motto van de Küchenmeile 2023 in Löhne en zegt wat over onze aanpak op het gebied van milieu en duurzaamheid. Dit principe gaat veel verder dan de milieuaspecten tijdens de bijvoorbeeld de productie, maar bepaalt ook onze houding ten opzichte van onze medewerkers, klanten, leveranciers en de regio's waarin Schüller actief is.
Als onderneming onderschrijft Schüller Möbelwerk KG het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Ons eerste duurzaamheidsverslag wordt in 2025 opgesteld. Dit verslag vormt tevens een goede basis om de huidige situatie van de onderneming met betrekking tot de ESG-aspecten (Environmental, Social and Governance) te publiceren. Schüller ziet dit als een mogelijkheid om de reeds uitstekende duurzaamheidsprestaties met behulp van statistieken, doelen en maatregelen verder te verbeteren.

Opleiding en beroep

'Elke toekomst heeft een oorsprong nodig' – 128 stagiairs van 2023 zijn de gekwalificeerde medewerkers van morgen. Schüller Möbelwerk KG biedt 15 beroepsopleidingen aan in de specialisaties hout, techniek, logistiek en langeafstandstransport, administratie en IT, en daarnaast nog vier duale studierichtingen. Het bedrijf heeft een uitgebreid programma waarmee alle medewerkers zich op professioneel en persoonlijk vlak verder kunnen ontwikkelen. 2024 is bij Schüller uitgeroepen tot het 'jaar van de gezondheid'. Met hulp van uitstekende externe dienstverleners wordt een gevarieerd programma van webinars en presentaties over gezondheidsgerelateerde onderwerpen, gespreksgroepen en gemeenschappelijke activiteiten aangeboden. Bovendien kunnen de medewerkers gebruikmaken van talloze voordelen: van een leaseplan voor fietsen, werkkleding tot pensioenregelingen en programma's over gezondheid.

Vooruitzicht

Of het nu gaat om de detailhandel of de industrie – de afgelopen vier jaar lijken de uitdagingen elkaar op te volgen: de pandemie, bevoorradingsketens, inflatie, rentetarieven, oorlogen en volatiele afzetmarkten. Ook 2024 zal de nodige uitdagingen met zich meebrengen, omdat – zo verwacht het management – het consumentengedrag zich, ondanks wat lichte schommelingen, op een lager niveau dan in 2022 zal stabiliseren. Samen met o.a. de handelspartners wil Schüller Möbelwerk KG deze uitdagingen aangaan, onder andere door zich te richten op het vervangen van keukens. De onderneming wil ook een positieve bijdrage blijven leveren aan de economie en het milieu door middel van een consequente optimalisatie van de procesketen.
De meubelbeurs Eurocucina, die van 16 tot 20 april 2024 in Milaan wordt gehouden, is internationaal gezien een belangrijk contactmoment voor Schüller Keukens. Hier worden traditioneel de nieuwe producten van het topmerk next125 en een nieuw campagnethema gepresenteerd. Die werd ontwikkeld in samenwerking met een nieuwe Creative Maker met een uitstekende, internationale reputatie. We kijken uit naar alle nationale en internationale bezoekers.

Kijk voor meer informatie op de website van Schüller.

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.